De wegbeheerder bedoelde het goed… maar weggebruikers doen iets totaal anders. In het verkeer nemen we dagelijks vele beslissingen – vaak zonder erbij stil te staan. Dat gaat heel vaak goed, maar soms ook niet. Hoe kan dat?
Een goed ontwerp is afgestemd op degenen die het product uiteindelijk gaan gebruiken. Welke capaciteiten en beperkingen van de gebruikers zijn van invloed op de bruikbaarheid van het product, en dus op het succes ervan? Verkeerssituaties, infrastructuur en openbare ruimte zijn ook producten. Ook deze zijn ontworpen om op bepaalde manieren te kunnen gebruiken. En een belangrijke randvoorwaarde daarbij is dat ze intuïtief en veilig te gebruiken zijn.
Maar hoe houd je in een ontwerp rekening met de eindgebruikers, met hun capaciteiten en beperkingen? Hoe zorg je ervoor dat het eindproduct, of het nou bestemd is voor automobilisten, fietsers, voetgangers of spelende kinderen, veilig gebruikt kan worden?
Dit is waar het vakgebied Human Factors over gaat: de omgeving zodanig inrichten dat mensen er als vanzelf op een juiste manier gebruik van maken.
Weguitleg biedt inzicht in de relatie tussen menselijk gedrag, ontwerp en verkeersveiligheid. Vanuit onze gedragskundige kennis identificeren we oorzaken van ongewenst gedrag. Dit doen we zowel voor bestaande als voor nieuwe verkeerssituaties. Hierdoor kunnen we ontwerpen verbeteren en fouten voorkomen. Zo vergroten we de toegankelijkheid, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid van de openbare ruimte.
NIEUW! In maart geven we een praktijkcursus over het vakgebied Human Factors.
Meer weten? Bezoek Weguitleg in stand 4.23 tijdens de Nationale Verkeer Expo.